Ossidiana Museum
Municipality of Pau, Oristano, Italy
November 9th - December 8th 2019
Curated by Chiara Manca
Photo credit: Nelly Dietzel
​
me free
Set
Curatorial Notes​
​
​​
The Set me free exhibition brings together more than 30 works by artist, designer and architect Paulina Herrera Letelier, who was born in Chile, raised in Mexico and has been transplanted to Sardinia for more than a decade.
The exhibition was created on the occasion of the official presentation to the public of two important interventions made by the artist in the municipality of Pau: Pietra Nera and Tracce di Pietra Nera, following a public call for works that Paulina Herrera Letelier won.
The two works, which are large in size, emerge as a new approach to muralism more than eighty years after its birth in Sardinia: painting, gives way to three-dimensionality, planes change and so, necessarily, does the point of view.
The two interventions tell the story of the birth of obsidian, sa perda crobina, a characteristic element of the identity of the Monte Arci territory, where, from the chipped rocks, emerges the black stone, which shows itself in its singularity only in contact with light.
Just as with the weaving, in which the artist has been involved for several years now, especially as a designer, the cements, irons and stones that make up the works also become a succession of solids and voids, of movement and changes of perspective, a mutual exchange between fluidity and compactness, between light and shadow, constantly changing.
The works exhibited within the spaces of the Ossidiana Museum, take up the same discourse and language. From the concrete tile that simultaneously shows and captures the subject, as well as some ceramic works, where the scratches, bring back to the most ancestral gestures, to the search and only finally to the discovery, to the watercolor drawings that completely isolate the subject from the background and recall the forms of the works outside.
The interweaving of planes and volumes also return in the Fili-forme, circuits of two-dimensional ceramic lines that represent the most basic three-dimensional volumes, in a continuous optical play of tangible appearances, and in the unprecedented metal installation displayed on the museum terrace.
Chiara Manca
​
​
La mostra Set me free raccoglie oltre 30 opere dell’artista, designer e architetto Paulina Herrera Letelier, nata in Cile, cresciuta in Messico e trapiantata in Sardegna da più di dieci anni.
L’esposizione nasce in occasione della presentazione ufficiale al pubblico di due importanti interventi realizzati dall’artista nel Comune di Pau: Pietra nera e Tracce di pietra nera, a seguito di un bando pubblico che ha visto Paulina Herrera Letelier vincitrice.
Le due opere, di grandi dimensioni, si palesano come un nuovo approccio al muralismo ad oltre ottant’anni dalla sua nascita in Sardegna: la pittura, lascia spazio alla tridimensionalità, i piani cambiano e così, necessariamente, anche il punto di vista.
I due interventi raccontano la nascita dell’ossidiana, sa perda crobina, elemento caratterizzante dell’identità del territorio del Monte Arci, dove, dalle rocce scheggiate, affiora la pietra nera, che si mostra nella sua singolarità solo a contatto con la luce.
Così come per la tessitura, che vede l’artista coinvolta ormai da diversi anni, soprattutto come designer, anche i cementi, i ferri e le pietre che compongono le opere diventano un susseguirsi di pieni e vuoti, di movimento e cambi di prospettiva, un mutuo scambio fra fluidità e compattezza, fra luci e ombre, in continuo cambiamento.
Le opere esposte all’interno degli spazi del Museo dell’Ossidiana, riprendono il medesimo discorso e linguaggio. Dalla formella in cemento che mostra e contemporaneamente cattura il soggetto, così come alcune opere in ceramica, dove i graffi, riportano ai gesti più ancestrali, alla ricerca e solo infine alla scoperta, ai disegni ad acquerello che isolano completamente il soggetto dallo sfondo e richiamano le forme delle opere all’esterno.
Gli intrecci di piani e volumi ritornano anche nelle Fili-forme, circuiti di linee ceramiche bidimensionali che rappresentano i più elementari volumi tridimensionali, in un continuo gioco ottico di apparenze tangibili e nell’inedita installazione in metallo esposta nella terrazza del museo.
Chiara Manca
​